Prima la musica

2010/2011
Salieri’s opera buffa “Prima la musica, poi le parole” was conducted in 1786 at the instigation of the Austrian emperor, during a match between his colleague and rival  Mozart. The latter had his comic opera Der Schauspieldirektor been added. Salieri won, but remained known only as Mozart’s opponent. Almost all the work of Salieri, including these winning comic opera, was forgotten. With Combattimento Consort and director Eva Buchmann can themselves assess Salieri’s unjustly forgotten gem. Together they provide a semi-scenic performance of this cheerful opera about a smooth composer, librettist with writer’s block and two feuding prima donnas.Tournee: Combattimento Consort Amsterdam in The Netherlands
company: combattimento consort Amsterdam
Date: May 19, 2010
theater: musis sacrum
City: Arnhem
Director: Eva buchmann
Scenography and Costumes: Eva Buchmann
performance of music: Combattimento Consort Amsterdam
directed by: Jan Willem de Vriend
performers: Claudia Patacca, Ralf Popken, Piotr Micinski, Robbert Muuse

 

20 May 2010

Prima la musica – Volkskrant

Hilarische taferelen met schaar, snijmachine en papier.
Sinds de film Amadeus, waarin Mozart door regisseur Milos Forman wordt neergezet als een goddelijk, maar kinderlijk genie, geldt zijn rivaal, de componist Antonio Salieri, als een jaloerse kribbebijter zonder talent. De realiteit was anders: Salieri, zes jaar ouder dan Mozart, was een vriendelijke man, en de auteur van muziek die op zijn minst verdien-stelijk genoemd mag worden. Feit is dat hij totaal is verdwenen in de schaduw van zijn beroemdere collega.
Het Combattimento Consort doet daar wat aan in zijn jongste programma – niet alleen aan de hand van Salieri’s werk, maar ook aan dat van zijn op een na bekendste leerling, Franz Schubert (de bekendste was Beethoven). In de Eerste Symfonie, die de 16-jarige Schubert in 1813 componeerde, is de persoonlijkheid van de componist nog pril, maar het is toch een werk dat stevig in zijn schoenen staat en niet onderdoet voor menige Haydn-symfonie.
De grote attractie is een semi-scenisch uitgevoerde komische eenakter van Salieri, Prima la musica, poi le parole: ‘eerst de muziek, dan de woorden.’ Dat is een geestige omkering, want een opera hoort natuurlijk vanuit de tekst gedacht te zijn. Salieri voert hier een componist en een tekstdichter ten tonele, die in vier dagen tijd een opera moeten schrijven. De muziek is klaar, alleen moet er nog een tekst bij, en dat leidt tot veel ge-krakeel. Bovendien komen er ook nog twee zangeressen op de proppen, waarvan de een de serieuze, muziek-gerichte, en de andere de komische, tekstgerichte operatraditie vertegenwoordigt.
Het als altijd met veel jeu musice-rende Combattimento Consort had bij de eerste uitvoering de pec dat de boventiteling niet werkte, zodat de muziek inderdaad, meer dan bedoeld, voorop stond. Het ontbreken van de tekstdimensie deed nauwelijks afbreuk aan de hilarische tafere-len die de vier zangers, met behulp van schaar, snijmachine en grote hoeveelheden papier ten beste geven.
Volkskrant 20 mei 2010